گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: پرونده رژیم صهیونیستی در تجاوز به خاک کشورهای دیگر و ترور، از اروپا گرفته تا آسیا ، آنقدر قطور است که برای مقام‌های این رژیم دیگر حتی متهم شدن در این رابطه هم مهم نیست و با حمایت آمریکا اعتنایی به آن نمی‌کنند.

نقشه

مقام‌های سودانی اعلام کرده‌اند که چهارشنبه شب، چهارجنگنده رژیم صهیونیستی با ورود به خاک این کشور کارخانه‌‌ای را در مجتمع یرموک در جنوب خارطوم هدف حمله قرار داده‌اند و مقام‌های اسرائیل در مقابل سؤالات خبرنگاران در این رابطه و نقش این رژیم فقط سکوت کرده‌اند؛ سکوتی که در عرف دیپلماتیک همه معنای آن را می‌دانند.

چهارشنبه شب وقتی یک کارخانه‌ اسلحه‌سازی در 9.5 کیلومتری مرکز پایتخت سودان در شعله‌های آتش می‌سوخت خبرهای اولیه درباره یک انفجار بود؛ مدت کوتاهی بعد اما مقام‌های سودانی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیل با ورود از شرق این کشور این کارخانه را بمباران کرده‌اند که باعث کشته شدن حداقل دونفر شده است. روزنامه الحیات هم گزارش داده که سفارت آمریکا در خارطوم مدت کوتاهی پس از این حمله، از بیم اعتراض مردمی، بسته شد.

این مسأله مطلع بودن واشنگتن از نقشه اسرائیل را برای این حمله نشان می‌دهد. درحالی‌که مقام‌های سودان گفته‌اند مسأله تجاوز به خاک کشورشان را به سازمان ملل متحد می‌برند و خواستار محکومیت اسرائیل از سوی شورای امنیت شده‌اند. گروهی از مقام‌های رژیم صهیونیستی سکوت کرده و برخی دیگر به‌صورت ضمنی حمله به خاک سودان را تأیید کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون رد کردن دست داشتن اسرائیل در این حمله گفته است که این رژیم هیچ‌چیزی برای گفتن در این رابطه ندارد. ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سؤالی درباره این مسأله گفت: درباره این موضوع چیزی وجود ندارد که بتوانم بگویم. من نمی‌خواهم به این سؤال جواب دهم و تلاش می‌کنم احساسم را در این‌باره بیان نکنم.

آموس گیلاد از مقام‌های ارشد وزارت جنگ اسرائیل هم در پاسخ به سؤالات در این رابطه در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی با پرهیز از پاسخ مستقیم به این مورد به ادعای اینکه سودان «دولتی تروریستی و خطرناک» است بسنده کرد، تا به‌صورت غیرمستقیم نقش داشتن این رژیم را در این حمله نشان دهد. روزنامه مک‌کلاچی گزارش داده که منابع اطلاعاتی اسرائیل به شرط فاش نشدن نامشان حمله رژیم صهیونیستی به سودان را تأیید کرده‌اند.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خارطوم باعث خشم مردم سودان شده است و صدها نفر از معترضان در خارطوم علیه اسرائیل تظاهرات کردند. نماینده سودان در سازمان ملل با اعلام اینکه حمله اسرائیل صلح و امنیت را در منطقه به خطر انداخته از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا اقدام اسرائیل در نقض تمامیت ارضی این کشور را محکوم کند.

سابقه حملات اسرائیل به کشورهای دیگر

برای نخستین‌بار نیست که رژیم صهیونیستی بدون اینکه در هیچ نهاد بین‌المللی پاسخگو باشد حملات و تجاوزهایی از این دست را انجام داده است. در مورد سودان در سال‌های اخیر چند حمله از سوی اسرائیل در داخل خاک این کشور صورت گرفته است. در آوریل سال ۲۰۱۱ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک خودرو را در نزدیکی شهر پورت‌سودان هدف قرار دادند که کشته شدن دو نفر را به‌دنبال داشت.

اسرائیل همچنین متهم اصلی در هدف قراردادن یک کاروان در شمال شرقی سودان در سال ۲۰۰۹ است؛ حملاتی که همه آنها با ادعای حمایت سودان از حماس صورت گرفته است. رژیم صهیونیستی به غیراز سودان در گذشته پرونده سیاهی در حمله به خاک کشورهای دیگر دارد که درباره آنها هم هیچ وقت مورد بازخواست قرار نگرفته است.

در هفت ژوئن سال ۱۹۸۱ جنگنده‌های این رژیم در عملیات موسوم به بابیلون به تأسیسات هسته‌ای عراق در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی بغداد حمله کردند. ۶ سپتامبر ۲۰۰۷ هم این رژیم باهماهنگی کاخ سفید و سیا منطقه دیرالزور را با ادعای محل تأسیسات هسته‌ای سوریه هدف حمله هوایی قرار داد.

گفته می‌شود چهار جنگنده رادار گریز اسرائیل با همراهی جنگنده‌های محافظ و هواپیماهای سوخت رسان حمله هوایی به سودان را با مسیر رفت و برگشتی با مسافت حدود ۴‌هزار کیلومتر با سوءاستفاده از ضعف سامانه دفاع هوایی سودان انجام داده‌اند. اما همه می‌دانند که حتی با آشکار بودن این تجاوز به خاک کشوری دیگر، آمریکا بار دیگر با حق وتوی خود مانند همه حملات، ترورها و تجاوزهای دیگر اسرائیل جلوی هر نوع قعطنامه علیه این رژیم را در شورای امنیت خواهد گرفت.

کد خبر 189104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز